Netissä pelaaminen on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikan todella nopeasti. Onkin mielenkiintoista seurata pelaamisen tilastoja, sillä niissä näkyy paljon jännittävää kehitystä. Yksi huomiota herättävä seikka on, että naisten osuus on selvästi kasvussa, samalla myös vanhempi ikäluokka on keksinyt netin tuomat mahdollisuudet.

Pelaaminen on myös aina enemmän yhteinen huvi: Tilastoista käy ilmi, että 40 % pelaa pelejä yhdessä ystäviensä kanssa ja 16 % oman perheen keskuudessa.

Älypuhelinten nopea lisääntyminen viimeisen viiden vuoden aikana on myös johtanut siihen, että aina enemmän pelejä pelataan puhelimen avulla. Vuonna  2014 tehdyn arvion mukaan peräti 48 miljoonaa ihmistä pelaa puhelimellaan. Nykyään voi lyödä vetoa tai pelata Lottoa kätevästi omalla puhelimella – vaikka junassa matkustaessa tai rannalla rentoutuessa. Lottorivitkin on mahdollista pelata tekstiviestin avulla.

Se näkyy tietenkin myös taloudellisesti: Peliteollisuus on noussut tasavertaiseksi kilpailijaksi elokuvateollisuuden rinnalle. Pelimyynnit ovat rikkoneet peräti 24 miljardin dollarin rajan.

Kukapa ei ole kuullut esimerkiksi jättimenestystä saavuttaneesta Angry Birds –pelistä? Se on suomalaisen Rovio Mobilen kehittämä videopeli, joka julkaistiin 2009. Superhitiksi tulleen pelin tarkoituksena on lingota lintuja ritsalla vihreiden sikojen rakennelmiin ja tuhota nämä. Pelistä tutuksi tulleet punaiset linnut ovat vallanneet maailmaa nopealla vauhdilla. Brändättyjä Angry Birds –tuotteita löytyy melkein joka lähtöön – oli kyseessä sitten reput, t-paidat, lelut tai kengät.

Peli suunniteltiin Applen iPhonelle, iPadille ja iPod touch –laitteelle toimivana sovelluksena. Peliä on ladattu maailmanlaajuisesti puhelimille jo yli miljardi kertaa, tehden siitä todellisen pelien megamenestyjän. Vuonna 2012 Rovio julkaisi Angry Birds -pelistä myös Facebook-version. Pelistä löytyy sen lisäksi myös ilmainen verkkoversio.

Angry Birds –ilmiö osoittaa, että pelien taloudelliset mahdollisuudet voivat olla todella suuret. Tietenkään ei voi olettaa, että mikä tahansa sovellus saavuttaa samankaltaisen maailmanlaajuisen suosion. Se kuitenkin osoittaa, että internetin ja älypuhelimien aikakautena jokin tuote tai palvelu voi levitä koko maailman tietoisuuteen aivan käsittämättömän nopealla vauhdilla. Samalla kuka tahansa taitava pelin kehittäjä voi tulla miljonääriksi vaikka hetkessä.

Koskaan aikaisemmin uusien ideoiden tai konseptien leviäminen ei ole ollut niin helppoa ja nopeaa kuin netin aikakautena. Pieni punainen lintu voi riittää…